ROK
PRZECHODZI JAK CHWILA
I TYLKO CHWILE
NIE PRZECHODZ,
ale STAJ NA DRODZE.
02 KWIETNIA
2005; 37 minut po GODZINIE 21 - (sobota, wigilia ustanowionego przez Jana Pawa II wita Miosierdzia Boego)
BYLIMY Z TOB W TE DNI OSTATNIE, "GDY YCIA KONIEC SZEPCE DO POCZTKU"
(z Fortepian Szopena)
TO JU ROK
(9 maja 2005 reskrypt prefekta Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych o zezwoleniu Benedykta XVI na rozpoczcie "od zaraz" procesu beatyfikacyjnego JP II; 28 czerwca 2005 oficjalne rozpoczcie procesu beatyfikacyjnego w diecezji rzymskiej)
... TO JU DWA LATA
...
TRZY... CZTERY... (19 grudnia 2009 Benedykt XVI podpisa dekret o heroicznoci cnt Czcigodnego Sugi Boego Karola Wojtyy Jana Pawa II)
PI LAT...
(godzina 11. 14 stycznia 2011 Benedykt XVI promulgowa, koczcy proces beatyfikacyjny, dekret o uznaniu cudu przypisywanego wstawiennictwu Jana Pawa II)
SZE LAT...
NIEDZIELA BOEGO MIOSIERDZIA - 1 MAJA 2011 - (w. Jzefa Robotnika) w Watykanie pod przewodnictwem papiea Benedykta XVI uroczysto beatyfikacji Sugi Boego JANA PAWA II - (Karola Jzefa Wojtyy - Huberta od bierzmowania -)
wspomnienie liturgiczne bogosawionego Jana Pawa II - 22 padziernika
 |
Aniele ! ty, ktry nad picym czowiekiem,
Jak baszta obrocza z marmuru biaego,
Janiejesz - lub kwiatem liliji, jak mlekiem,
Sny sodkie, sny lube przywabiasz do niego -
Aniele ! ty sprawuj nad nami z wysoka -
Ty mary bolesne poraaj skinieniem,
Bo biedni my, niknc dzie po dniu sprzed oka,
My, ludzie - zaledwo jestemy w s p o m n i e n i e m. |
Synu - zmys mody i ochroniony,
Uyty dobrze zaraz z powicia,
Droszy jest nili wszystkie miliony -
A jednak kt by zna to za ycia,
Gdyby mu inny w czym umorzony
Takowej wiedzy skpi odkrycia?
A przeto zmarli, a przeto zeszli
Nie s to jacy, co ich nie byo,
Nie ma, ni moe kiedy by - jeli
I wasn przez nich rozrzdzasz si.
Rzecz ta wszelako zbyt jest zawia;
Co nie dopowiem, powie mogia -
"KRES JEST TAK
NIEWIDZIALNY, JAK POCZTEK. (...)
'Z prochu
powstae i w proch si obrcisz'.
To co byo
ksztatne w bezksztatne.
To co byo ywe
- oto teraz martwe.
To co byo
pikne - oto teraz brzydota spustoszenia.
A przecie nie
cay umieram,
to co we mnie
niezniszczalne trwa!"
Skoro usyszysz, jak czerw ga wierci,
Piosenk zanu lub zadzwo w
tymbay;
Nie myl, e formy gdzie
podojrzeway;
Nie myl - o mierci...
Przed-chrzecijaski to i bogi
sposb
Tworzenia sobie lekkich rekreacji,
Lecz cikiej wiary, e
mier: tyka osb,
Nie sytuacji- -
A jednak ona, gdziekolwiek dotkna,
To - nie istot, co
na tle - rozdarszy,
Prcz chwili, w ktrej wzia - nic
nie wzia:
-
Czek - od niej starszy !
"Przechodzenie poprzez mier ku yciu
jest tajemnic.
Tajemnica - to zapis gboki
dotychczas nie odczytany do koca,
poczuwany, niesprzeczny z istnieniem
(czy nie bardziej sprzeczna jest
mier?). (...)
Nurtw mijania nie zatrzymasz. Jest ich
wiele."
Dzie mi
odpycha, a noc mi woa.
Czuj
- e dugo tu nie zabawi;
Zostawi
tobie wiec - gl - zioa -
wiec,
gl, zioa tobie zostawi.
Ostatnie
sowo, gdy przyjdzie chwila,
Tchn ci na czoo
twe, jak motyla;
Czek
bierze z cigu rzeczy zadatek,
Acz
si brania przynosi z sob,
Pocztek
nie nasz, ani ostatek:
Ostatnie
sowo z ostatni dob.
"Ostatnie sowo wiary, ktra wychodzi
naprzeciw
koniecznoci mijania -
sowo, ktre odpowiada na zapis
niesprzeczny z istnieniem
( sprzeczna jest wanie mier ) -
Pozwl dziaa we mnie tajemnicy, naucz
dziaania
w ciele, ktre sabo przenika"
... ja niemocen stoj,
Lecz
jako szata bliska zewleczenia
Podnosz
z siebie, co wcale nie moje,
I
zawizuj u Twego promienia,
I spadajce czuj
na kolana
To
ciao, dusza im bliej u Pana ...
A,
zewleczone na d, na d gnie si,
A
duch gobiem wystrzela do gry,
Anio
go potem, mj Str-Anio, niesie,
Przezroczystymi
obejmujc piry -
Anio
mj dobry, co zawsze jest ze mn, (...)
Duch,
co kademu dany wspywotnie
Przez
dobro MARII, jak aska codzienna.
"DZIEWICY MARYI POWIERZAM WSZYSTKO
RADONIE.
Jestem zadowolony, wy te bdcie.
Mdlmy si razem z radoci."
Sieni tej drzwi
otworem poza sob
Zostaw - -
wzlemy ju dalej! ...
Tam,
gdzie jest Nikt i jest Osob:
-
Podzielni wszyscy, a cali!...
*
Tam - milion rzs, cho jedn z pokryte;
Kro serc,
kajcych: "Gdzie Ty?"
-
Tam - stopy dwie, gwodziami przebite,
Uciekajce z planety ...
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tam - milion moich sw; tam lec i te.
"POZWLCIE MI
ODEJ."
"
Obsuwajc si w mier, odsaniam oczekiwanie
i oczy utkwione
w jedno miejsce
i w jedno
zmartwychwstanie,
jednake wieko
ciaa zamykam i pewnik jego rozpadu
powierzam
ziemi."
Z popiow caa i z kruszyn ory,
Ziemia krakowska nieche ci nie
ciy,
Wielki Papieu! -
Ktrego w ziemi cie - wiato w niebiosy
Przesza - -
(Testament
5 III 1982) "PS. W zwizku z ostatnim zdaniem testamentu z 6 III 1979
'niech zdecyduje Kolegium Kardynalskie i Rodacy' - wyjaniam, e mam na myli
Metropolit Krakowskiego lub Rad Gwn Episkopatu Polski - Kolegium
Kardynalskie za prosz, aby ewentualnym probom w miar monoci uczynili
zado."
" I tak
jestem wpisany w Ciebie nadziej,
poza Tob istnie nie mog -
jeli wasne me 'ja' stawiam ponad
mierci
i wydzieram z gruntu zniszczenia,
to dlatego,
e wpisane jest w Ciebie
jak w Ciao,
ktre swoj wypenia moc nad kadym
ludzkim ciaem,
by zbudowa na nowo me 'ja' podjte na
gruncie mej mierci
konturem tak bardzo odmiennym a
przecie najwierniejszym,
w ktrym ciao mej duszy i dusza ciaa
zespala si na nowo,
by
swj byt - dotd oparty o ziemi - ostatecznie
oprze o Sowo..."
Cel drogi bywa z skoczon
drog,
Grotem si wcznia zazwyczaj
koczy,
Wrbem si kocz brzegi opoczy:
Czek nie wie, mwic o tem i owem,
e sw granice s jeszcze sowem.
"... ciao
mej duszy i dusza ciaa zespala si na nowo,
by
swj byt - dotd oparty o ziemi - ostatecznie oprze o Sowo
i
zapomnie wszelkiego blu jak serce uderzone nagym Wichrem,
ktrego nie udwignie aden na ziemi
czowiek
- a lasy pkaj w koronach lub nisko u
korzeni.
Ten WICHER pchnity Tw doni staje si oto MILCZENIEM."
Synu! - uczyem ci sysze cisz,
Synu - kto cisz sysza a do dna,
Temu i trumna bywa wygodna;
Ale jest nocna cisza i dzienna,
Jest dno majca i jest bezdenna -
A o tej drugiej rzecz jest zawia;
Co nie dopowiem, powie mogia.
"Nie pozostawiam po sobie
wasnoci, ktr naleaoby rozdysponowa. (...) Co do pogrzebu, powtarzam te
same dyspozycje, jakie wyda Ojciec wity Pawe VI. Grb w ziemi, bez
sarkofagu. (...) Po mierci prosz o Msze wite i modlitwy." (Rzym, 6 III 1979- TESTAMENT)
Tobie - Umary, te powicam
pieni,
Bo cie gdy schyla si nad
pargaminem,
To prawd czyta, o podstpach nie
ni ...
Tobie powicam ... sowem, czynem,
Modlitw ... bliskim znajdziesz mnie i wiernym
- NA SZLAKU BIAYCH SOC - NA TYM NIEZMIERNYM,
CO SI KASKAD STWORZENIA WYTACZA
Z OGROMNYCH BOGA PIERSI ... CO SI
ROZDZIERA
W STRUMIENIE ... POTEM W KRZY SI JASNY ZBIERA,
I WRACA - I JU NIGDY NIE ROZPACZA ! . . .
Tam czekaj ...
Drogi mj! ... kady umiera ...
AMEN
sowa fioletowe autorstwa Jana Pawa II
sowa niebieskie autorstwa Cypriana
Norwida
(rozwaania z 02.02.2006 poszerzone)
Ostatnie sowo - moi krajanie -
Choby mi gosu
ju nie starczyo,
Poka tobie
palcem na cianie -
I nie zrozumiesz -
lecz powiesz: "Byo" -
I nieme pomnie
bdziesz kazanie,
Chodzc jak senny
z palcem na czole;
A w myli tobie
wyranie stanie
Jakoby duchem - i
dasz mu wol,
Sam przyobleczesz
pewnoci ciaem,
I rzekniesz gono
to, co rzec chciaem!
Te sowa Starca, z
Norwidowskiego dramatu Krakus, przywouj Jana Pawa II z niedzieli
Wielkanocnej 2005, Jana Pawa II 'kiedy Mu gosu ju nie starczyo'.
"Kochaem
myl, pieni, ludzi i zwierzta,
Gwiazdy i kwiaty, cisz pl i
lasu,
Lecz czar prawdziwy ycia
jest ukryty
Po
tamtej stronie gr czasu." (L.Staff, Ucho Igielne-Czar)
I rozpocz Biay Pielgrzym swoj ostatni wypraw w gry, a Krzy sta Mu si bram "I w drzwi ostatnie wszed nagi
i wolny jak wit" (z L.Staffa), Lecz mao kto
je zamkn z tym krlewskim wczasem i pogod,
Z jakimi kapan zamyka Hosti w
otarzu.
ARS MORIENDI - sztuka umierania. W lipcu 1848 roku pisa Norwid do
Jeneraa Skrzyneckiego z Rzymu: al mi, e gorzkie rzeczy pisz, ale sodkich zaprawd
przepomniaem. Bogu jednemu jest wiadom caa ndza tego pokolenia, pokolenia
na hetakomb dla przyszoci. ... - wszystko dla mnie za pno, tak
pierwsza modo przesza. Ale moe ostatnie dzieo moje, to jest mier,
przynajmniej na czas przyjdzie, w czym niech si stanie wola Boa...
Pragn raz jeszcze cakowicie
zda si na wol Pana (J.P.II Testament) On Sam
zdecyduje, kiedy i jak mam zakoczy moje ziemskie ycie i pasterzowanie. W
yciu i mierci Totus Tuus przez Niepokalan. Przyjmujc ju teraz t mier,
ufam, e Chrystus da mi ask owego ostatniego Przejcia, czyli Paschy. Ufam
te, e uczyni j poyteczn dla tej najwikszej sprawy, ktrej staram si
suy: dla zbawienia ludzi, dla ocalenia rodziny ludzkiej, a w niej wszystkich
narodw i ludw (wrd nich serce w szczeglny sposb si zwraca do mojej
ziemskiej Ojczyzny),...
Co to jest Ojczyzna? - eby zapyta
kto Jana III-ego idcego pod Wiede, odpowiedziaby:
Jest
to miejsce, w ktrym najmilej spocz i umrze - kiedy si ma gotowo
nieustann ycia i utrudzania si tam, gdzie w kadym czasie danym najdzielniej
o Ludzko idzie.
Wszyscy dziadowie i Ojcowie
Rzeczypospolitej Polskiej tak pojmowali spraw polsk.
Jedyne zmiany dyspozycji w Testamencie Jana Pawa dotycz
miejsca pogrzebu; czu jak Karol Wojtya, jeden z Wielkich Ojcw Narodu zmaga
si z perspektyw rozstania 'z miejscem, w ktrym najmilej spocz i umrze'.
Ziemio, ktra nie
przestajesz by czstk naszego czasu.
Uczc si nowej
nadziei, idziemy poprzez ten czas ku ziemi nowej. I wznosimy ciebie, ziemio
dawna, jak owoc mioci pokole, ktra przerosa nienawi. (Mylc
Ojczyzna;1974 K.Wojtya)
Mioci! W tobie jednej odpocznienie
I moc, i bytu o; w tobie - sumienie
- - (Psalmw-psalm,CKN)
I budzi sumienia, i uczy mioci, i dawa nadziej.
Wprowadzi Koci (jak prze-powiedzia Prymas kard.Stefan Wyszyski) w Trzecie Tysiclecie, i ... ODSZED DO DOMU OJCA.
Rzym, 6 III 1979, Jan Pawe pp.II "Czuwajcie, bo nie wiecie, kiedy Pan wasz
przybdzie" - te sowa przypominaj mi ostateczne wezwanie, ktre nastpi
wwczas, kiedy Pan zechce. Pragn za nim pody i pragn, aby wszystko, co
skada si na moje ziemskie ycie, przygotowao mnie do tej chwili.
Ars moriendi - sztuka i wielkie zadanie Czowieka,
od poczcia do naturalnej mierci, -
przygotowa si do najwikszego, ostatniego dziea, ostatniego
Przejcia, czyli Paschy.
"W yciu i mierci do
Pana naleymy... Pascy jestemy" (por. Rz 14,8)
ycie jest
ostatecznym darem Niemiertelnego Boga dla miertelnego czowieka. Przyjd
powtrnie i zabior was do siebie, abycie i wy tam byli, gdzie Ja jestem (J 14,3).
Gdzie? W domu Ojca mego jest mieszka wiele (J 14,2).
Niech si
przeto nie trwoy serce wasze. Niech nie przeraa was ziemska konieczno
mierci. (Olsztyn, 6.6.1991;J.P.II)
"A przecie nie cay umieram,
to co we mnie
niezniszczalne trwa!"
Czyny mioci nie przemijaj. Kady gest dobroci,
zrozumienia, suby, pozostawia w sercu czowieka niezatarty lad, coraz
peniejsze podobiestwo do Tego, ktry ogooci samego siebie, przyjwszy
posta sugi.
(Droga Krzyowa Roku
Jubileuszowego, Koloseum 2000)
Mio nie jest do wyuczenia, a jednoczenie nic nie jest tak
bardzo do wyuczenia, jak mio!
(Przekroczy prg nadziei, Jan
Pawe II)